Uw persoonlijke gegevens worden gebruikt om uw order te verwerken, als onderdeel van werking van deze website en voor andere doelstellingen beschreven in ons privacybeleid.
Artikel 1: Definities
In deze algemene voorwaarden worden de hierna volgende termen in de navolgende betekenis
gebruikt, tenzij uitdrukkelijk anders is aangegeven:
• De ondernemer:
De onderneming met de geregistreerde handelsnaam “De Vijvershop”,
Dominique Deschamps
Zeelaan 14 (B) 9900 Eeklo
België
E-mailadres: mailto:info@vijvershop
Telefoonnummer: +32 (0)9 378 09 64
Ondernemingsnummer: BE 0711 619 912
Erkenningsnummer: HK56402265
• Het product:
Het artikel of de artikelen die door het sluiten van de overeenkomst tussen ondernemer en de klant
binnen een overeengekomen termijn aan de klant geleverd dient of dienen te worden, en waarvoor
de klant de overeengekomen prijs dient te betalen.
• De website:
De websites geregistreerd door ondernemer , en alle onderliggende pagina’s, met uitdrukkelijk
uitzondering van links.
• De klant:
Iedere natuurlijke persoon en onderneming die met de ondernemer handelt.
• De overeenkomst:
Elk aanbod van de ondernemer en op elke tot stand gekomen overeenkomst op afstand en
bestellingen tussen ondernemer en klant.
Artikel 2: Algemeen
Deze voorwaarden zijn van toepassing op iedere aanbieding en/of offerte, alsmede op iedere
overeenkomst tussen ondernemer en de klant, alsmede de uitvoering van de overeenkomst.
De overeenkomst treedt in voege na betaling van de geplaatste bestelling. Bij betaling aanvaard u
van rechtswijze de volledige algemene voorwaarden.
Situaties die niet in deze algemene voorwaarden zijn geregeld, dienen te worden beoordeeld ‘naar de
geest’ van deze algemene voorwaarden.
Onduidelijkheden over de uitleg of inhoud van één of meerdere bepalingen van onze voorwaarden,
dienen uitgelegd te worden ‘naar de geest’ van deze algemene voorwaarden.
Artikel 3: Afbeeldingen en productinfo
Afbeeldingen, tekeningen, maten en gewichten van te leveren producten zijn zo nauwkeurig mogelijk
weergegeven op de website. Afbeeldingen zijn louter illustratief en decoratief bedoeld en kunnen
elementen bevatten die niet inbegrepen zijn in de prijs of afwijken van het artikel.
Voor waterplanten of “levende” producten kan een foto gebruikt worden van een volgroeide
waterplant of van de plant op een ander tijdstip in het seizoen. Foto’s van deze levende producten
kunnen dus niet waarheidsgetrouw zijn. Kennelijke vergissingen of kennelijke fouten in het aanbod
binden de ondernemer niet.
Ondernemer levert grote inspanningen om alle informatie op de website zo volledig en juist mogelijk
weer te geven en te houden. Onjuistheden kunnen zich echter altijd voordoen. U kan dit altijd melden
en ondernemer doet er alles aan om dit zo snel mogelijk recht te zetten. Ondernemer kan echter niet
aansprakelijk gesteld worden voor rechtstreekse of onrechtstreekse schade die het gevolg zijn van
handelingen en/of beslissingen gebaseerd op de bedoelde informatie.
Gelijk welke info of artikelen of afbeeldingen mogen niet gekopieerd of gebruikt worden voor diverse
doeleinden zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van ondernemer. Wanneer inbreuken
vastgesteld worden behoud ondernemer zich het recht om een schadevergoeding te eisen.
Artikel 4: Productprijzen
De prijzen van de aangeboden producten, verzend- en verpakkingskosten zijn BTW inbegrepen.
De factuurprijs is op basis van de vermelde prijs op het moment van registratie van de bestelling.
Ondernemer behoudt het recht om prijzen naargelang de marktomstandigheden aan te passen.
Prijzen onder voorbehoud van druk- en zetfouten en eventuele prijsstijgingen. Voor de gevolgen van
druk- en zetfouten wordt geen aansprakelijkheid aanvaard. Onze promoties en acties zijn niet
cumuleerbaar.
Artikel 5: Levering en Leveringstermijn
De prijzen in de genoemde aanbiedingen, offerten en/of bestellingen zijn exclusief verzendkosten, tenzij
anders aangegeven.
Verzendkosten zijn enkel geldig voor levering in België en Nederland. Naar andere landen kan, enkel
tegen vooraf schriftelijk gecommuniceerde meerprijs, geleverd worden. Het pakket wordt aan de deur
(gelijkvloers) afgeleverd voor zover dit bereikbaar is. Er wordt niet geleverd achter het huis of op een
verdieping. Ondernemer is niet verantwoordelijk voor schade aan opritten.
Ondernemer zal zich inspannen om binnen de aangegeven termijnen te leveren. Echter deze
genoemde/aangegeven levertermijnen gelden nimmer als fatale termijnen. Ondernemer is niet
aansprakelijk voor overschrijding van een levertermijn. Vertraging kan geen aanleiding geven tot
annulering of het eisen van een schadevergoeding aan ondernemer.
Indien ondernemer binnen de wettelijke termijn van 30 dagen een product niet kan leveren, tenzij klant
akkoord is gegaan met een langere leveringstermijn, dient de klant te worden verwittigd en kan na
overleg de overeenkomst worden ontbonden. Uitzondering hierop zijn de op de voor de klant op maat
gemaakte producten.
In geval van verzending waarbij de klant meermaals afwezig is of indien een fout leveringsadres werd
doorgegeven kan ondernemer niet verantwoordelijk gesteld worden voor het niet uitvoeren van de
levering. De bestelling komt dan terug retour naar ondernemer. Na communicatie met de klant kan de
bestelling dan opnieuw geleverd worden met volgende voorwaarden:
• Klant dient de extra kosten gemaakt door de retourzending en nieuwe zending te betalen. De
hoogte van deze kosten worden voor herlevering doorgegeven aan de klant en bedragen
meestal, maar niet bindend, 2 x de standaard verzendingkosten (1 retourlevering en 1 extra
levering)
• Ondernemer is niet verantwoordelijk voor kwaliteitsproblemen bij levende waterplanten als gevolg
van de langere transportduur of langere stockage bij ondernemer (gebrek aan licht & water).
Artikel 6: Overmacht
1. Ondernemer is niet gehouden tot het nakomen van enige verplichting voortvloeiende uit enige
overeenkomst als bedoeld in deze voorwaarden, indien ondernemer daartoe gehinderd wordt als
gevolg van een omstandigheid die niet is te wijten aan haar schuld, en noch krachtens de wet, of in
het verkeer geldende opvattingen voor haar rekening komt of dient te komen, waaronder begrepen
alle van buiten komende oorzaken, voorzien, of onvoorzien, of onvoorzienbaar, waarop ondernemer
geen invloed kan uitoefenen, werkstakingen in het bedrijf van ondernemer daaronder begrepen.
2. Ondernemer komt ook een beroep op overmacht als bedoeld in lid 1 toe, indien die overmacht
ontstaat nadat ondernemer haar verplichtingen had moeten nakomen.
3. Indien de overmacht langer dan twee maanden voortduurt, zijn beide partijen gerechtigd de
ontbinding van de overeenkomst in te roepen.
Artikel 7: Herroepingsrecht en retourzendingen
Gedurende 14 kalenderdagen vanaf datum van ontvangst van het product en/of de producten heeft
de klant het recht zonder opgave van redenen de overeenkomst te ontbinden.
Meer informatie vind u terug in de rubriek “Herroepingsrecht” op de website.
Het recht tot intrekken van een bestelling bij aankoop op afstand binnen een periode van 14 dagen
geldt niet voor volgende producten:
• die door de ondernemer tot stand zijn gebracht overeenkomstig specificaties van de klant
• die duidelijk persoonlijk van aard zijn
• die door hun aard niet kunnen worden teruggezonden
• die snel kunnen bederven of verouderen
• waarvan de prijs gebonden is aan schommelingen op de financiële markt waarop de ondernemer
geen invloed heeft
Voorbeelden die niet onder het herroepingsrecht vallen, niet limitatief, zijn waterplanten, vissen,
vijverfiltersystemen, enz.
De klant dient voorafgaand aan retourzending van het product en/of de producten daarvan melding
te maken aan ondernemer. De procedure voor retourzendingen staat beschreven op de website. Na
de melding heeft de klant 14 dagen de tijd om het product daadwerkelijk retour te sturen naar
ondernemer.
De kosten van het retour zenden zijn voor rekening van de klant. Ondernemer behoeft geen
rembourszendingen te accepteren. Ongefrankeerde of onvoldoende gefrankeerde zendingen worden
steeds geweigerd en teruggestuurd naar de afzender.
Eventuele schade welke ontstaat tijdens het retour zenden is voor rekening en verantwoording van de
klant.
Tijdens de bedenktijd zal de consument zorgvuldig omgaan met het product en de verpakking. Hij zal
het product slechts in die mate uitpakken of gebruiken voor zover dat nodig is om te kunnen
beoordelen of hij het product wenst te behouden. Indien hij van zijn herroepingsrecht gebruik maakt,
zal hij het product met alle geleverde toebehoren en – indien redelijkerwijze mogelijk – in de originele
staat en verpakking aan de ondernemer retourneren, conform de door de ondernemer verstrekte
redelijke en duidelijke instructies.
Bij beschadiging van het product door onzorgvuldige omgang door de consument zelf is de consument
aansprakelijk voor eventuele waardevermindering van het product.
Indien ter versteviging tape zou worden gebruikt omheen de verpakking dan dient deze tape
transparant te zijn. Zo kan het product met de originele verpakking terug in de verkoop. Indien mogelijk
wordt de originele verpakking best in een extra doos verpakt of met papier omwikkeld.
De klant krijgt binnen de 14 dagen na ontvangst van de retourzending een terugbetaling van de
betreffende producten, afhankelijk van de staat waarin ze door ondernemer worden ontvangen.
Lees hier meer over het herroepingsrecht.
Artikel 8: Annulatie
Annulatie of wijziging van een bestelling is niet mogelijk voor goederen van bederfbare aard. Bij
annulatie zijn de voorschotten niet recupereerbaar.
Bij annulering van een betaalde bestelling wordt 5 % administratiekosten op het bedrag in mindering
gebracht met een minimum van 10 euro.
Artikel 9: Garantie
De garantietermijn van de ondernemer komt overeen met de fabrieksgarantietermijn. De ondernemer
is echter te nimmer verantwoordelijk voor de uiteindelijke geschiktheid van de producten voor elke
individuele toepassing door de klant, noch voor eventuele adviezen ten aanzien van het gebruik of de
toepassing van de producten.
De garantie geldt niet indien:
• De klant de geleverde producten zelf heeft gerepareerd en/of bewerkt of door derden heeft laten
repareren en/of bewerken
• De geleverde producten aan abnormale omstandigheden zijn blootgesteld of anderszins
onzorgvuldig worden behandeld of in strijd zijn met de aanwijzingen van de ondernemer en/of op
de verpakking behandeld zijn
• De ondeugdelijkheid geheel of gedeeltelijk het gevolg is van voorschriften die de overheid heeft
gesteld of zal stellen ten aanzien van de aard of de kwaliteit van de toegepaste materialen.
Artikel 10: Klachtenregeling
De klant dient bij levering van het product en/of de producten het alsdan geleverde te controleren op
zichtbare gebreken, en/of het geleverde met de overeenkomst overeen stemt.
Reclamaties over zichtbare gebreken en/of niet-levering conform de factuur dienen op straffe van
verval van recht uiterlijk binnen 24 uur na levering schriftelijk te geschieden. Zichtbare gebreken dienen
altijd aangetoond worden met foto’s.
Alle reclamaties, van welke aard ook, kunnen slechts aanleiding geven tot vervanging van het
geleverde, of, indien zulks redelijkerwijs onmogelijk is, tot restitutie van de aankoopsom.
Bij klachten dient een klant zich allereerst te wenden tot de ondernemer. Bij klachten die niet in
onderling overleg opgelost kunnen worden dient de Nederlandse klant zich te wenden tot Stichting
WebwinkelKeur , deze zal gratis bemiddelen. Mocht er dan nog niet tot een oplossing gekomen
worden, heeft de klant de mogelijkheid om zijn klacht te laten behandelen door de door Stichting
WebwinkelKeur aangestelde onafhankelijke geschillencommissie, de uitspraak hiervan is bindend en
zowel ondernemer als klant stemmen in met deze bindende uitspraak. Aan het voorleggen van een
geschil aan deze geschillencommissie zijn kosten verbonden die door de klant betaalt dienen te
worden aan de betreffende commissie. Tevens is het mogelijk om klachten aan te melden via
het Europees ODR platform .
Voor klachten van Belgische klanten kan steeds direct contact genomen worden met onze
klantendienst via info@vijvershop.be of telefonisch via +32 9 378 09 64.
Lees hier meer over onze klachtenregeling.
Artikel 11: Aansprakelijkheid
Indien het door ondernemer geleverde product en/of geleverde producten gebrekkig is en/of zijn, is de
aansprakelijkheid jegens klant beperkt tot maximaal het bedrag van de aankoopsom.
Ondernemer is nooit aansprakelijk indien de schade is te wijten aan opzet en/of grove schuld en/of
verwijtbaar handelen, dan wel onoordeelkundig en/of oneigenlijk gebruik door de klant van het
geleverde product en/of de geleverde producten.
Artikel 12: Geschillen
Alle geschillen, ook die slechts als zodanig door een der partijen wordt ervaren, dienen bij uitsluiting te
worden voorgelegd aan de bevoegde rechter in de vestigingsplaats van ondernemer. Ondernemer
staat evenwel vrij het geschil voor te leggen aan de ingevolge de Wet bevoegde rechter.
Op elke overeenkomst tussen ondernemer en de klant is bij uitsluiting van elk ander recht uitsluitend het
Belgisch recht van toepassing.
Artikel 13: Verzamelen van gegevens
Hiervoor verwijzen wij u naar onze privacy policy. In onze privacy policy kan u lezen welke gegevens
verzameld worden, waarom we deze nodig hebben & hoe we uw gegevens beschermen.
Het verzamelen van uw persoonsgegevens is een verplichte eis voor deze doeleinden. Zonder deze
persoonsgegevens kan uw transactie worden vertraagd of onmogelijk worden gemaakt en kan uw
bestelling worden geannuleerd.
Artikel 14: Aanvullende of afwijkende bepalingen
Aanvullende dan wel van deze algemene voorwaarden afwijkende bepalingen mogen niet ten
nadele van de klant zijn en dienen schriftelijk te worden vastgelegd dan wel op zodanige wijze dat
deze door de klant op een toegankelijke manier kunnen worden opgeslagen op een duurzame
gegevensdrager.
Artikel 15: Gebruik van uw gegevens
De Vijvershop en bijhorende websites verzamelt en verwerkt de persoonsgegevens van klanten voor
klanten- en orderbeheer
(o.a. klantenadministratie, opvolgen van diensten/bestellingen/leveringen, facturatie, opvolgen van de
solvabiliteit, profilering en het verzenden van marketing en gepersonaliseerde reclame). Het bekijken
van de website geeft voor een bezoeker alle nodig informatie zonder dat hiervoor persoonlijke
gegevens worden gevraagd. Wordt dit toch gevraagd (bijvoorbeeld via een contactformulier) dan
wordt de verkregen informatie enkel en alleen gebruikt voor communicatie en het garanderen van een
perfecte dienstverlening. In geen geval worden deze gegevens (tenzij uitdrukkelijk vermeld) gebruikt
voor commerciële doeleinden.
Artikel 16: Betaalmethoden
Op www.vijverfilters.be kan je betalen met verschillende betaalmethodes